Zoek in site

U bent hier: Home Verhalen Dag van de Groninger Geschiedenis, 12 oktober 2019 , Zij/Hij in muziek.

Dag van de Groninger Geschiedenis, 12 oktober 2019 , Zij/Hij in muziek.

In Groningen muziekland gaan Zij en Hij al jaren samen. Vrouw en man doen het in
goede maar ook slechte tijden, al heeft een muzikale vriendschap net als een huwelijk
vaak een beperkte levensduur. Kort door de bocht heeft het duo meer weg van een
vastere relatie, terwijl een duet door kan gaan voor een onenightstand.

Deze verkenning van enkele muzikale Ellyduo’s en duetten bevat loutereen arbitrair gekozen topje van de Groningse ijsberg. Een ding moet worden opgemerkt, het zal een kwestie van tijd zijn voor ook de derde sekse in Groningen muzikaal van zich laat horen en Zij/Hij niet langer volstaat. Vooralsnog moeten we het doen met vrouwen en mannen die de handen ineen hebben geslagen.
We beginnen in de hippietijd. Elly Nieman en de geboren Groninger Rikkert Zuiderveld maken als pas getrouwd stel eind jaren zestig naam. Na wat vrolijk musiceren met lieden als Ramses Shaffy en Boudewijn de Groot in een commune in Drenthe, verschijnt de debuutelpee Een Ander Land met daarop ook het eerste duet van Elly & Rikkert: Vreemde Vogels.
Net als hun latere overwegend christelijke repertoire is dat werk tegenwoordig online terug te vinden, is het niet via Spotify dan wel via een videoplatform als YouTube.

Naar Elly & Rikkert luisteren nog altijd zo’n dertigduizend mensen per maand via de streamingdienst. Dat zijn er verrassend genoeg meer dan naar een van de bekendste Groningse duo’s van de afgelopen Gea pak hem beet twintig jaar: Gea Hulshof-de Vries en Lucas Hulshof. Het blijft prachtig natuurlijk, een echtpaar dat het Nederlandstalige  levenslied zingt.
Als zo’n stel de liefde en de schaduwkanten daarvan bezingt, komt het extra hard binnen. Het maakt Lucas en Gea geliefd van Zwarte Cross tot Megapiratenfestival. Eerlijk is eerlijk, de twee vijftigers zijn ge- boren in Borger en Emmen en dus strikt gezien Drenten, maar ze wonen al jaren in het oosten van de provincie Groningen.
Hier braken ze door met hun bewerking van Steeds Weer Huil Je om vervolgens uit te groeien tot een fenomeen. De woorden zijn gedenkwaardig: “En steeds weer huil je, dan zie ik je tranen. Je zegt niet wat je voelt, maar je denkt we zijn niet meer samen, ja dat doet je pijn.” Dat de man na een dag hard werken thuiskomt bij zijn vrouw komt trouwens nogal rolbevestigend over.
“Ik kom thuis en ik zie je bent blij, want je kunt eindelijk praten met mij. Maar helaas ik ben moe, ik wil naar bed, ook een man moet slapen.” Of het autobiografisch is? Misschien geven Lucas en Gea daarop eindelijk antwoord als ze optreden tijdens Pe Daalemmer en Rooie Rinus De Dag van de Groninger Geschiedenis.
Al ver voor Lucas en Gea laat het duo Pé Daalemmer & Rooie Rinus horen waar huwelijkse sleur toe kan leiden. Voor de klassieker Hoornse Plas roepen Peter de Haan en Frank den Hollander de hulp in van zangeres Carmen Schilstra die de rol van Pé’s vrouw Gré vertolkt. Broesend over de snelweg verzucht Pé: “Met n middag Hoornse Plas was ik allaank tevree. Moar mien vraauw dai mos zo neudig noar de Middellandse Zee.” Hilarische tekst, een van de vele hoogtepunten in het oeuvre van een legendarisch duo dat later ook als De Bende van Baflo Bill met Alina Kiers in de gelederen menig duet opneemt.

Verrassend is de parodie die Arjen Lubach en Janine Abbring in 2001 uitbrengen als Slimme Schemer ft. Tido. Een originele bewerking van Stan van de op dat moment razend populaire Amerikaanse rapper Eminem. Er zijn vast en zeker maar weinig liedjes gemaakt waarin een cavia een hoofdrol speelt. Het is zonder twijfel het enige lied waarin zo’n huisdier toebehoort aan een fan van Syb van der Ploeg (De Kast). Een van de grootste hits die Groningen ooit voortbracht.

Ondertussen is de in Lutjegast geboren slimmeschemerfttido01.jpg Lubach – net als Abbring – uitgegroeid tot een BN’er. Hij scoort tegenwoordig flink met het tv-programma Zondag Met Lubach waarin hij zich ook af en toe een beetje dollend van zijn muzikale kant laat horen. De track Tweede Paasdag die hij in 2018 uitbrengt met Famke Louise (het tieneridool komt nog regelmatig in Hoogezand bij haar moeder) laat een spitsvondig rappende Lubach horen. Famke Louise bewijst over zelfspot te beschikken: “Ik ga hard op een showmodel, m’n sannie is verraderlijk.” Goed voor meer dan een miljoen views op YouTube.

In de categorie kippenvel scoort Lex Koopman ongenadig hoog. Veel beter dan Genoadeloos wordt het niet als het 2410-21297.jpg gaat om met de billen bloot, kwetsbaar en raak. En dan die snik in de stem van Koopman. De plaatversie is weliswaar Koopman solo zingend, maar live vertolkt als Harlequin Hovers is het dikwijls zijn levenspartner Bonnie Boonstra die
hem aanvult. Huiveringwekkend hoe hier met een scherp oog voor detail innerlijke twijfel en relatiesores worden bezongen. Bonnie Boonstra duikt ook op in Poolse Bruid, een prijsnummer van Bert Hadders en De Nozems. Ze is als Poolse “op zuik noar echte laifde”, maar heeft al snel door hoe het hier op het Groningse Hogeland zit: “Meneer Pastoor komt elke moand moal vroagen, of ik wel mien rozenkraansie bid, mor k wait nait hou of dat k t mout vertellen, dat k hier tussen Griffermeerden zit.”

Er is meer, veel meer, te veel om hier te Linde Nijland noemen. Duo’s zijn van alle tijden en duetten klinken vanouds in traditionelere genres. Linde Nijland houdt de folkvlam brandend met Bert Ridderbos, Gert Sennema (ook bekend van Westkantstad) doet het in het Westerkwartier bijvoorbeeld in Over T Wodder met Vera Sutman. Irene Wilkens & Sikkom Kult heeft Edwin Jongedijk te gast in Zundagskind.
En Marlene Bakker geeft op initiatief van Edwin Jongedijk met Ofschaaid een fraaie draai aan Goodbye van Steve Earle.
Mooi is het hoe de jonge rappers FiezeRik en Beunhaas van Wat Aans! met good old Wia Buze dit jaar met het eigentijdse lied Grunnegs Hoop komen.
Verrassend is ook de samenwerking van Davine (Daamen) en Erwin de Vries voor de single Mooie Minsen: zij zingt in het Frans, hij in het Gronings.
Met het oog op de toekomst is het verheugend Marlene Bakker dat de jeugd van tegenwoordig ziet hoe hun idolen samen optrekken. Want in de internationaal dominerende hiphop en clubmuziek is het anno 2019 volstrekt normaal dat iedereen het multicultureel met iedereen doet.

Moderne duetten zou je die flirts kunnen noemen.
En dat past wel bij de tijdsgeest. Immers, het ongeregistreerde partnerschap rukt op ten koste van het huwelijk

Bron: Dag van de Groninger Geschiedenis programmakrant 2019. Door Peter van der Heide

Dag van de Groninger Geschiedenis, op ZATERDAG 12 OKTOBER 2019,
van 11.00 tot 17.00 uur, Locatie Groninger Archieven Cascadeplein 4. Toegang: gratis.

Foto's van boven naar beneden: platenhoes Elly en Rikkert, Lucas en Gea - CD hoes, Pé Daalemmer & Rooie Rinus, Arjen Lubach en Janine Abbring als Slimme Schemer ft. Tido, Lex Koopman - foto Joost Sizoo, Linde Nijland en Marlene Bakker - foto Jeroen Sturing.