Overzicht

Geboren: 1945-02-28
Acts: Baghia

Zoek in site

U bent hier: Home Personen Koos van Dijk

Koos van Dijk

Koos van Dijk wordt op 28 februari 1945 geboren in Winschoten als zoon van een belastinginspecteur en een lieve beschermende moeder. Hij heeft, hoewel hij al jarenlang woonachtig is in Amsterdam, nog steeds een sterke band met Winschoten. Hij is er in gedachten nog vaak. Sterker nog: hij leidt een leven dat naar eigen zeggen grotendeels bepaald is door de twee ´Sodoms’: Amsterdam en Winschoten (Sodom is de bijnaam die Winschoten kreeg van de grote Joodse populatie van voor de tweede wereldoorlog). Vanaf zijn zevende komt Koos van Dijk al vaak in Amsterdam. Hij is een nakomertje en zijn zus woont dan al in de hoofdstad. Hierdoor wordt hij een combinatie tussen een ‘stadsjongen’ en een ‘countryboy’. Dol op het avontuur in de stad, maar ook gek op de natuur en de stilte. Het geweldige Dommering Ook in Winschoten trekt het avontuur Van Dijk al erg aan. Het na-oorlogse Winschoten is een prachtplek om te wonen en dat komt voor hem met name door Hotel Dommering. Dit prachtige statige gebouw is het culturele centrum van Winschoten en omstreken en wat daar in de jaren vijftig en zestig gebeurt, heeft Van Dijk heel erg gevormd. Dommering is een droomwereld voor de jonge Van Dijk. Er draaien honderden films en vanaf een bepaald moment kan je er vaak op zondagmiddag de geweldigste internationale, nationale en regionale artiesten zien optreden. Denk aan John Mayall, The Blue Diamonds, Shocking Blue en Peter Koelewijn. Artiesten die zomaar op zo’n middag in Winschoten staan, omdat ze het leuk vinden naast een groter optreden in Groningen nog een kleinere ‘gig’ te doen. Het noordelijke minderwaardigheidscomplex Van Dijk wordt zich in deze tijd ook bewust van het noordelijke minderwaardigheidscomplex ten opzichte van ‘het westen’. Groningers denken dat wat zij doen altijd ondergeschikt zal blijven aan de Randstad. Van Dijk ziet hier echter een kentering in komen wanneer ineens ook de meest fantastische bands in het noorden opduiken. Bands als Cuby and the Blizzard en The Ro-D-Ys maken geweldige platen die nationaal aanslaan – het kan dus ook in het noorden!!! Dit besef wordt heel belangrijk in het leven van Van Dijk. Iedereen kan het hoogste behalen. Dark side Ondertussen luistert Van Dijk heel veel naar de radio (“een geschenk uit de hemel”) en is hij verzot op het mystieke van het geluid over de golven en van het rechtstreekse contact met de wereld waar de radio in voorziet. Deze liefde voor het luisteren naar de radio, het ervaren van live-muziek in Dommering en het lezen van bladen als Hitweek, doen Van Dijk hunkeren naar wat hij zelf de ‘dark side’ noemt. De kant van het avontuur en de rock-'n-roll. Opvallend is dat Van Dijk nooit drinkt en naar eigen zeggen alleen high wordt van muziek, de sfeer van een live-optreden en cola. Hij drumt als jongen een blauwe maandag, maar dat ziet zijn moeder niet zitten. Hijzelf eigenlijk ook niet. Hij gaat in lunchroom Deiman werken. Dit is een Amerikaanse georiënteerd etablissement met een jukebox. Een mooi voorbeeld van hoe Winschoten in die tijd meegroeit in de vaart der volkeren. In Winschoten wordt ook de eerste zelfbedieningszaak van Nederland geopend. In dit lunchroom doet Van Dijk zijn eerste horeca-ervaring op, die hij later verder in praktijk brengt bij het opzetten van het legendarisch jeugdhonk Stone Free. Het DJ-fenomeen Op zijn negentiende vertrekt hij echter nog eerst naar het zuiden van Canada om daar negen maanden lang te werken als silo-bouwer. In de weekenden gaat hij stappen in Detroit alwaar hij in de pauzes van optredens van bekende bands als The Troggs (Wild Thing) geïnspireerd raakt door het DJ-fenomeen. Mensen die geweldige plaatjes draaien. Wanneer Van Dijk terugkeert heeft hij naast een flinke hoeveelheid geld (waarvan hij onder meer een sportwagen koopt en waarmee hij later de aankoop van ’t Pleintje financiert) ook een nieuwe passie: plaatjes draaien. Stone Free Op 19 augustus 1967 ontvouwt van Dijk samen met zijn mede-initiatiefnemers Henk Vos en Dick Visser het plan om een jongerenclub te openen in molen Berg (een uit 1854 daterende molen) in Winschoten. De molen wordt tot Stone Free gedoopt. Koos van Dijk wordt penningmeester in het bestuur en hij zit vol goede ideeën. Op 12 april 1968 gaat Stone Free open. Op een podiumpje in de hoek spelen in die tijd bands als Nicky and the Jesters, The Destroyers en Soulution. Na een paar maanden gaat het mis en verdwijnt er geld uit de kas van Stone Free en raakt er een microfoon zoek. Al in 1968 wordt Stone Free tijdelijk gesloten wegens een illegale verbouwing. Van Dijk stopt al snel als bestuurslid, mede omdat hij niet goed kan omgaan met de maatschappijkritische kant die Stone Free opgaat. Cartouche Hij gaat praten met Bé Dommering om te kijken of er ruimte is voor een dancing in de overblijfselen van het in 1967 door een brand gedeeltelijk verwoeste Dommering. De club die daarop onstaat heet Cartouche en wordt een enorm succes in Winschoten. Cartouche is gevestigd in de vroegere lounch van de bioscoop. Elke zaterdagavond, zondagmiddag en zondagavond worden er platen gedraaid door Koos van Dijk – de eerste professionele DJ van Noord-Nederland. De drankomzet van Cartouche is heel hoog, wat Van Dijk zich bewust maakt van de mogelijkheden van de horeca. Hij besluit zijn horecapapieren te gaan halen tot genoegen van zijn moeder die blij is dat Koos eens "iets van zichzelf wil". Rond 1970 koopt hij ’t Pleintje, een plaatselijk café in Winschoten, waar hij elke zondagavond live-muziek laat horen. Hij doet managementervaring op met de band Doggersbank met daarin onder meer Harry Rijnbergen (Ro-D-Ys), Peter Bootsman en Henk Torpedo (beiden later New Adventures). Van Dijk in de stad Daarnaast betrekt hij een flat in de stad Groningen aan de Top Naefflaan en daar ervaart hij het unieke nachtleven waar Groningen om bekend staat. Hij ziet honderden bandjes optreden. In die tijd is het presenteren van live-muziek een voorwaarde om als kroeg je openingstijden op te rekken. Wanneer je als kroegbaas drie of meer muzikanten op laat treden, mag je tot vier uur open blijven. Deze maatregel wordt gezien als essentieel voor wat later het Groninger Springtij zou gaan heten. Volgens Koos van Dijk is het met name vanaf dat moment elke avond een Walhalla in Groningen. Hij ziet de talentvolle muzikant Herman Broodelke avond in een andere setting optreden en ontmoet hem in 1976 in De Koffer (op de hoek van de Grote Markt). Hij haalt Brood naar ’t Pleintje, waar misschien wel het grootste succesverhaal uit de Groninger muziekgeschiedenis begint. Bron algemeen: Koos van Dijk Bron Stone Free: Artikel: Molen Berg werd in 1968 Jeugdsoos – “Winschoters willen vrij zijn in Stone Free” (door Wiebe Klijnstra in Oud Winschoten Jaargang 10 nr. 20)