Overzicht

Periode: 2005 - nu
Plaats(en): Groningen, Amsterdam
Adres: Admiraal de Ruijterweg 179-2 1056 GD Amsterdam
Status: actief

Zoek in site

U bent hier: Home Labels Subroutine Records

Subroutine Records

De directe aanleiding voor de oprichting van Subroutine Records is de connectie tussen labelbazen Koen ter Heegde, Niek Hofstetter en Tsjalling Venema, die elkaar van de universiteit kennen. Allen lopen ze met idee voor een label rond en vinden elkaar daarin.  In de zomer van 2004 wordt een lijst samengesteld met bands die op dat moment interessant zijn om uit te brengen. Daarop staat de Groningse singer/songwriter Djurre de Haan (Awkward I) die ze persoonlijk kennen en hebben de mannen grote interesse in de Groningse bands Vox von Braun en Propeller. Die laatste gaat naar RaRa Records – het label van Ard Boer, ook bekend van Lopend Vuur en met wie Koen ter Heegde van Subroutine vroeger Silent Minority Records runde. Awkward I wil wel meedoen en op 29 september 2005 verschijnt de eerste EP getiteld False Starts in Lo-Fi. Deze ep wordt vrij goed ontvangen. Het label is geboren. 

Little Next Best Things
Ongeveer een jaar later (juni 2006) verschijnt de sampler Little Next Best Things waarop Subroutine prachtige nieuwe muziek laat horen. Op deze sampler laat het label merken dat Groningen zeker niet alleen de uitvalsbasis is, maar dat Subroutine landelijk georiënteerd is. Bovendien is er veel belangstelling voor dit soort initiatieven. Wanneer de jongens van Subroutine bijvoorbeeld Peter Visser van Bettie Serveert benaderen om een track te leveren voor de sampler, wil hij daar niet zoveel van weten, maar de Belg Pascal Deweze staat op dat moment pal naast Visser en hij wil met zijn bekende band Sukilove wel een aandeel leveren. De sampler geeft een mooi beeld van de veelzijdigheid – van singer/songwriter tot postrock – van het label dat graag zoveel mogelijk kwaliteit wil bieden. Het doel van het label is dan ook puur om een onderdeel te zijn in dienst van het grote geheel. Vandaar ook de naam Subroutine dat in de computertechnologie gelijk staat aan een ondersteunend deel code binnen een programma.   Op de sampler staan ook de eerste opnamen die Meindert Talma maakt voor het project Tamango dat in 2006 op Noorderzon te zien is en waar in 2009 ook een film uit voort komt. Ook staat op deze sampler, naast destijds onuitgebrachte nummers van bands als We vs Death, Feverdream, Sukilove, Green Hornet en De Nieuwe Vrolijkheid en de eerste release van Flux.

Werkwijze
De wereldwijde macht van de traditionele platenmaatschappijen neemt al sinds de tweede helft van de jaren negentig flink af, met name door de opkomst van het internet. Bands kunnen veel onafhankelijker opereren en nemen steeds meer eigen initiatief. Het heeft niet meer voor iedereen nut om een album bij een label onder te brengen. De jongens van Subroutine onderkennen dit. Het label wil dan ook geen onmisbare schakel zijn – het gaat alleen om het onder de aandacht brengen van een band. Als een band niets aan het label heeft, dan heeft het geen zin.

Wat inmiddels wel interessant is voor beginnende muzikanten is om de naam Subroutine te gebruiken. Het is meer en meer een kwaliteitslabel, met een groeiend netwerk en bijbehorende distributie- en marketingmogelijkheden. Subroutine Records heeft geen rechten op de muziek in handen, de rechten blijven bij de artiest. Contracten leggen alleen de gang van zaken, financiële afspraken en de wederzijdse verplichtingen vast. Waar het label tegenaan loopt is dat er door Subroutine tot 2009 vrijwel alleen debuutplaten van artiesten worden uitgebracht. Die zijn uiteraard moeilijker verkoopbaar en daar moet veel meer over de marketing worden nagedacht – je moet een naam vanaf de grond zien op te bouwen. Toch staan deze platen vaak wel op de Luisterpaal van 3VOOR12 en krijgen ze recensies in de belangrijke media. Maar als een artiest dan succes heeft, dan kan het maar zo zijn dat een ander label de artiest wegkaapt. Dat vindt Subroutine echter helemaal niet zo’n probleem. De erkenning zit hem in het enthousiasme van anderen voor het talent dat het label heeft gescout. Als een band dan vertrekt naar een maatschappij die meer voor de band kan doen, dan zit het werk erop. Missie volbracht.  

Nederlandse kortzichtigheid
Waar de labeleigenaars zich wel aan storen is de houding van de Nederlandse programmeurs en festivals. Veel programmeurs zijn maar beperkt geïnteresseerd in goede nieuwe indiebands uit het eigen land en richten zich voornamelijk op grote Nederlandse of internationale namen. Er heerst een gebrek aan kennis over de kwaliteit van het Nederlandse product. Vandaar dat Subroutine bijvoorbeeld in 2009 tijdens Eurosonic met groot succes twee eigen avonden organiseert in O'Caellaighs. Binnen het grote programma is te weinig ruimte om op te vallen en er bestaat voor een klein label als Subroutine niet de mogelijkheid om ergens een zaal in te kopen binnen het festival.

De horizontale programmering van de radio is voor indielabels als Subroutine eveneens een probleem. Er wordt heel weinig alternatieve/underground muziek gedraaid op de radio in Nederland. Uiteraard krijgt het label wat aandacht bij Kink FM en 3VOOR12, maar het grote publiek hoort heel weinig indiemuziek in tegenstelling tot vele andere landen, zoals België of Scandinavië. In Nederland mist de trots op eigen spannende muziek. Nederland stuurt weinig originele bands als Kane en Moke naar het buitenland, die daar nooit gaan opvallen omdat er al teveel van dat soort muziek bestaat. Daarom is het – hoewel voor Nederlandse bands uniek – eigenlijk niet opvallend dat de liedjes van groepen als The Sugarettes, Vox von Braun, The Very Sexuals en AC Berkheimer goed gedraaid worden op Amerikaanse (internet)zenders, zoals KEXP uit Seattle. Dat ze worden meegenomen in podcasts die wereldwijd naar ruim 40.000 geïnteresseerden gaan, dat the All Music Guide (allmusic.com) en The Wallstreet Journal een recensiekopie opvragen en dat een band als Propeller met muziek en een interview bij de BBC te horen is. Deze media zijn wél op zoek naar interessant nieuw werk, waar het ook vandaan komt.

10 jaar
Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van Subroutine verschijnt in 2015 een speciale dubbelcassette-release, evenals t-shirts, buttons en meer. Maar eerst en bovenal wordt het jubileum gevierd op twee speciale SubrouTien Festivals in september 2015, in Rotown en 'hier' in VERA op 26 september 2015. Twee events, waarbij vooruit en achteruit wordt gekeken: vrijwel alle bands komen binnen afzienbare tijd met nieuw materiaal.