Overzicht

Jaar: 2016
Plaats(en): Groningen
Adres: Trompsingel 27, Groningen Diverse lokaties in Groningen

Zoek in site

U bent hier: Home Festivals ESNS - Eurosonic Noorderslag Eurosonic 2016

Eurosonic 2016

Editie: 22
Acts: 298 (Noorderslag niet meegeteld)
Datum:
 13-15 januari 2016
Podia:
Thema: Centraal Oost-Europa (Central Eastern Europe)

Eurosonic 2016, terugblik:

Tekst: Janet Roze, Angelique Roze
Foto's: Rezien

Europa’s belangrijkste conferentie- en showcasefestival voor Europese muziek, Eurosonic Noorderslag (ESNS), vond dit jaar plaats van 13 januari tot en met 16 januari 2016 in Groningen. Het vierdaagse evenement onderging een aantal veranderingen ten opzichte van voorgaande jaren, voornamelijk op logistiek gebied. Naast deze wijzigingen aandacht voor de hoogte- en dieptepunten van het festival, zoals deze in de media naar voren kwamen.

Logistieke en naamsveranderingen
Een opvallende verandering ten opzichte van voorgaande jaren is het verdwijnen van het CiBoGaterrein (Ebbingekwartier) als locatie, dat vanwege bouwwerkzaamheden niet beschikbaar is. De organisatie verplaatst de Jack Daniel’s Barn naar het Damsterplein, dat voor het eerst als festivallocatie dient. Ook komt de 3FM Cathedral (Damsterstage) hier te staan en moeten bezoekers hun polsbandje in de parkeergarage aldaar halen. Deze is aangekleed met een expositie over de geschiedenis van het jubilerende festival, een initiatief van Poparchief Groningen en  De Verhalen van Groningen. Naast het Damsterplein gebruikt de organisatie Paradigm als festivallocaties. Er is verder een SummerLabb aanwezig op de Oosterkade, alsmede een loopbrug van de Oosterkade naar de Winschoterkade. Omdat EMG Faktors aan het Eemskanaal na een brand gesloten is, moeten artiesten overnachten in hotelboten aan het Hoendiep en op het voormalig Suikerunieterrein.
Ook Eurosonic Air ondergaat een verandering: deze keer vinden optredens plaats in een overdekte tent, vergelijkbaar met concertzaal Paradiso in Amsterdam. Op deze manier hoopt de organisatie een sfeer op te roepen welke vergelijkbaar is met de zalen die de betalende bezoeker betreedt. Bands als De Staat, Jett Rebel en The Common Linnets spelen op Eurosonic Air voor een publiek van 3000 mensen.
Naast locatiewijzigingen is er een opvallende naamswijziging. Dj Erik Hoezen is net als voorgaande jaren op Eurosonic aanwezig, maar onder een andere naam. Heette hij vorig jaar nog De Rooie Neger, nu staat hij in Vera als De Rooie Jager. Officieel onderdeel van Eurosonic Noorderslag, Negersonic, heet bovendien voortaan Jagersonic.

EBBA awards
ESNS trapt op woensdag 13 januari 2016 af met de European Border Breakers Awards (EBBA’s), die door Jools Holland in de Stadsschouwburg uitgereikt worden. Tien beginnende bands winnen de award voor hun grensoverschrijdende successen. Dit jaar ontvangen Álvaro Soler, Soak, Kovacs, Aurora, Carnival Youth, Christine & the Queens, Seinabo Sey, Years & Years, Oscar and the Wolf en Robin Schulz de award. Nieuw is de lancering van de Ebba-charts gebaseerd op airplay op 48 Europese radiostations.

Grunnsonic
Overeenkomstig voorgaande jaren zijn er veel gratis evenementen: Pleuropsonic, Freesonic, Toetersonic, Zadelpijn (georganiseerd door Traumahelikopter) en Platosonic om er een aantal te noemen. Een ander gratis festival is Grunnsonic, dat geldt als een officieel programmaonderdeel van ESNS. Grunnsonic plakt er dit jaar een extra dag aan vast. Op de zaterdagmiddag kan het publiek van Gronings talent genieten in de Jack Daniel’s Barn.

De extra dag betekent geen extra aandacht voor de Groningse bands in de media, met uitzondering van 3voor12.nl, dat elke band apart voorstelt. Op Grunnsonic laten bands zoals De Kat, The Tightropes, Duroc en View for a Day horen wat ze in huis hebben. En dat is behoorlijk wat als we 3voor12 mogen geloven. Redmar Bosma omschrijft de bands die hij ziet als ‘gedreven upcoming rocktoppers’. Over Duroc en View for a Day zegt hij dat ze “[…] hun optreden invulling [geven] met aanstekelijke melodieën van een behoorlijk niveau.” Volgens Bosma weet “Duroc […] je in een achtbaan te plaatsen, waarbij het karretje langzaam de top nadert, om vervolgens de rit met flinke vaart te vervolgen.” Over View for a Day merkt hij op: “Met hun enorm energieke uitstraling en dito rock weten de mannen het publiek het erg naar de zin te maken. Het is dan ook niet voor niks dat aan het eind geschreeuwd wordt om een toegift.” De Tightropes worden door andere bands die op Grunnsonic staan het meeste getipt. Terecht, vindt Johan Stolk (3voor12): “Weinig bands spelen zo virtuoos en klinken zo vol.” Yorick Altena (3voor12) vindt De Kat, op donderdag in De Walrus: “[…] 45 minuten lang genieten geblazen.” Bovendien is Jacob Haagsma van het Dagblad van het Noorden (DvhN) onder de indruk van Town of Saints. “Met  […] rauwe gitaren en een zeer gerechtvaardigde zelfverzekerde houding schoot de band goed raak.” Naast de rockbands staat hiphop centraal tijdens Grunnsonic. Dit jaar is er een hiphopavond in &ZO, met acts als Cazz Major, Revo, Mr Memoir, Rum&Skunk en Roelie Vuitton.

Eurosonic
Het Europese gedeelte van Eurosonic Noorderslag karakteriseert zich wederom door lange rijen. Niet vreemd als je bedenkt dat er 42.100 bezoekers op het festival afkomen. De enorme hoeveelheid bands zorgt ervoor dat het moeilijk een weg banen is door het tijdschema. Recensenten kunnen slechts een handjevol artiesten zien en het is daarom moeilijk om een gemene deler te vinden. Opvallend is wel dat critici weinig spreken (of te spreken zijn) over focusgebied van dit jaar, Midden- en Oost-Europa. Over het algemeen is ESNS 2016 niet de meest succesvolle editie te noemen als we de recensenten mogen geloven: Joris Belgers (Trouw) kopt zijn recensie bijvoorbeeld ‘Inwisselbaarheid troef op Eurosonic’. Hij schrijft dat Groot Brittannië een “voortrekkersrol [speelt] ondanks de focus van deze editie op Midden- en Oost-Europa.” En: “Europa ten oosten van de Elbe had nauwelijks wat in te brengen […].” De bands zijn volgens Belgers eenvormig: “Zeker, er viel genoeg te genieten […]. Maar echte doorbraakconcerten […] ontbraken.” Jacob Haagsma (DvhN) is het met Belgers eens en gaat zelfs nog een stapje verder: “Dat Eurosonic een lans breekt voor talent van continentaal Europa is een edele zaak […]. Maar breekt er een Eurosonic-act door, dan is dat opvallend vaak iets uit popnatie Groot-Brittanië […]. En dan was dat zonder Eurosonic heus ook wel gelukt.” Ook stelt Haagsma dat er deze editie nauwelijks bands zijn waarover gesproken wordt. Robert van Gijssel (de Volkskrant) en Bart Breman (Kindamuzik) zijn gematigd positief. Van Gijssel: “Illusies van al te prille bands spatten uiteen […], maar er doemen ook grootheden op uit de mist van de middelmaat”, zo merkt hij op. Breman vult aan: “Het talent, de inventiviteit en de ambitie om het te maken zie je overal terug, al is het wel eens spannender geweest op muzikaal gebied en zijn er ook acts die door de ondergrens zakken.” Rest de vraag, welke specifieke bands kunnen er beter mee stoppen en welke acts zien we terug op de zomerfestivals in 2016?

Blossoms
De meningen over de psychedelische gitaarpopband Blossoms zijn verdeeld. Haagsma (DvhN) beoordeelt het optreden van Blossoms positief: “[…] Blossoms […] maakt duidelijk dat de bijzonder lange rij voor de deur [van Huize Maas red.] niet voor niets is.” Collega Eric Nederkoorn (DvhN) sluit zich bij Haagsma aan en vindt “[…] dat de Britse buitenwijkpop toekomst heeft.” Ook Atze de Vrieze (3voor12) is tevreden over het optreden: “Het vijftal uit Stockport serveert de klassieke Manchester popsong met een ‘hedendaags’ retro sixties randje. Ze beheersen snelle songs, maar hebben ook een sterke ballad op hun repertoire, die Alex Turner best zou willen hebben.” Belgers (Trouw) en Niels Lahuis (OOR) zijn niet helemaal overtuigd. Belgers vindt dat Blossoms “[…] als een stel ongeïnspireerde zoutzakken op het podium [staan].” Lahuis drukt zich iets milder uit: “Voor de volle honderd procent overtuigen doet Blossoms zeker niet vanavond in Groningen.” Toch zullen ze het wel redden, naar zijn mening: “[…] want er zit er een lading (commerciële) potentie in de band.”

FEWS
Een andere gitaarband, het Zweedse FEWS, had zich de reis naar Groningen kunnen besparen volgens veel recensenten. André Rozendaal (Kindamuzik) merkt op: “[…] de band vervalt in lompe bombastrock waaruit elke subtiliteit verdwenen is. De zanger/gitarist trekt zijn shirt uit en kronkelt over het podium. Allemaal leuk en aardig, maar het optreden is een gemiste kans.” Lahuis (OOR) is het met hem eens: “[…] ook al is de zaal flink volgelopen, de aandacht grijpen doet de band amper.” Ook noemt hij het niet hun avond. Rick van Veluw (OOR) is net als Rozendaal en Lahuis teleurgesteld in het optreden en vindt het “[…] best wel slappe hap.” Alleen Van Gijssel (de Volkskrant) is positief over de act. Volgens hem speelt FEWS live wél goed.

Stormzy
Van tevoren wordt de Londense (grime) rapper Stormzy al door De Vrieze en Sjoerd Huisman (3voor12) getipt. Volgens de critici maakt hij de verwachtingen waar. Timon Pisart (3voor12) plaatst hem op nummer 1 in de 3voor12 top 30 van Eurosonic. “Hij is grappig en grimmig tegelijk […]”, zo luidt de beargumentering. Van Gijssel (de Volkskrant) sluit zich hierbij aan. Stormzy “doet zaken op Eurosonic”. Van Veluw (OOR) schrijft tot slot: “De grime-MC nestelt zich met gemak tussen de hoogtepunten van de dag.” En: “Stormzy’s beatgebruik is gevarieerd […]. Wij schrijven Stormzy vast met potlood op voor Lowlands. Een stormachtig einde van de donderdag van Eurosonic.”

Black Honey
Louter positieve reacties voor de garagerock van Black Honey. Breman merkt op: “Wel scherp is het Engelse Black Honey, echt alles aan de band schreeuwt ‘hit’. Niet in de laatste plaats zijn het de prima liedjes die het hem doen.” Belgers (Trouw) is het met Breman eens. Voorafgaand aan het festival hadden Breman en Rozendaal (Kindamuzik) de band al getipt. Huisman (3voor12) plaatst de band op nummer vijf in de top 30 van beste Euronic acts. Volgens hem maken ze “Een hoop goede liedjes […]” Lahuis (OOR) schrijft bovendien: “Een indrukwekkende sound met een flinke laag swagger. En als je dan eindelijk een plek voorin - onder de airconditioning - hebt weten te bemachtigen, dan is het al die moeite meer dan waard.”

Dua Lipa
Breman en Rozendaal hadden veel goede tips dit jaar, afgaande op de reacties van andere critici.  Ook Dua Lipa noemden ze al in hun lijstje met hypes op de website van Kindamuzik. De zangeres stelt niet teleur. Belgers (Trouw) bijvoorbeeld is positief over de zangeres en roemt de “[…] sterke zang […]”. Naar zijn mening trekt zij snel volle zalen. En CvW (3voor12) vindt haar de beste act van de woensdagvond en in de top 30 van het gehele festival wordt zij op nummer vier gezet: “[…] vanavond staat ze al met een opvallend complete pop-act in de Vera.”

The Big Moon
Ook de indieband The Big Moon gooit hoge ogen. Joris Luimstra (OOR) meent dat ze “[…] een heel sterk repertoire  […]” hebben. Ook dat hadden de recensenten van Kindamuzik dus goed ingeschat. Na het optreden is Breman niet van mening veranderd. “De grungy rock knipoogt naar PJ Harvey in haar vroege periode en de rauwe gitaarliedjes klinken lekker fris en energiek.” John Denekamp (OOR) stemt daarmee in: “Lekker optreden, leuk bandje. Chicks met ballen en meer van die clichés, The Big Moon heeft het wel”, is het oordeel van de recensent.

Vant
Hoge ogen gooit ook punk- en garagerockband VANT, aldus 3voor12’s BvD: “[…] VANT, stelt niet teleur. Als er een moment gaat komen waarop iedereen zegt ‘dat was de terugkeer van de gitaar’, dan is het nu. […] De moddervette sound sluit naadloos aan op de  branie waarmee dit kwartet op het podium staat en waar NME vroeger graag specials aan wijdde van acht pagina’s.” Denekamp (OOR): “[de zanger van VANT staat] op het podium alsof hij in de Ziggo Dome staat te spelen.” Hij besluit met de woorden: “Met VANT wordt het wel wat.”

Honne
Gemengde reacties over het optreden van het elektronische muziek duo Honne. Belgers (Trouw) stelt dat Honne te veel op andere bands lijkt om ertussenuit te springen.  Luimstra (OOR) is het hiermee eens: “Honne [is] zéér dansbaar, maar ook zéér middle of the road. Strakke drums, zwoele toetsen, maar nergens wordt het echt spannend.” De Vrieze (3voor12) denkt er echter heel anders over. In de top 30 van beste bands plaatst hij Honne op nummer zeven omdat “Het […] lichtvoetige popsongs [zijn], met knipogen naar de seventies, maar toch echt van nu.” Hij zou wel wat meer ‘chemie’ willen zien, maar merkt ook op: “Zo gewoontjes als het oogt, zo fonkelt het muzikaal […].”

Greep uit de tegenvallers
Tegenvallers zijn er uiteraard ook, zoals de Ierse band Pleasure Beach. Breman (Kindamuziek): “De echt niet zo slechte nummers bezwijken volledig onder de enorme pretenties, bakken galm en wagonladingen bombast. Vooral de dweperij van de zanger/gitarist werkt hevig op de zenuwen.” Denekamp (OOR) is het wel met Breman eens en noemt de band “[…] nog niet echt een hoogvlieger.” Volgens hem “[…] staat Pleasure Beach hier veel te vroeg.” Haagsma (DvhN) noemt King Charles als tegenvaller, die naar zijn mening zeikerige liedjes brengt. Ook Them Moose Rush heeft nog veel te leren. Hij merkt hierover op dat ze “[…] de lange reis vanuit Kroatië vergeefs gemaakt [hebben].” Haagsma heeft bovendien geen goed woord over voor Underjordiske. Van Gijssel (de Volkskrant) is teleurgesteld over zanger Adam Byczowski. Hij zingt volgens Van Gijssel vals en lijkt zelf niet te weten waar hij mee bezig is. Een oordeel waar je als band liever niet ESNS2016 mee afsluit…