Overzicht

Jaar: 2017
Plaats(en): Groningen
Adres: Trompsingel 27, Groningen Diverse lokaties in Groningen

Zoek in site

U bent hier: Home Festivals ESNS - Eurosonic Noorderslag Eurosonic 2017

Eurosonic 2017

Editie: 23
Acts: 298 (exclusief Noorderslag en Grunnsonic)
Datum: 11-13 januari 2017
Podia:
Thema:
Portugal

Programma Eurosonic 2017 (alfabetisch):

Eurosonic 2017, terugblik

Tekst: Angelique Roze
Datum: 25-01-2017

Eurosonic Noorderslag (ESNS), het grootste showcasefestival van Europa, vindt traditioneel plaats aan het begin van het jaar in het dan bijna altijd regenachtige, maar mooie Groningen. In 2017 geven 382 bands en acts samen 424 optredens op tientallen podia verspreid over de hele stad. Ze hopen op te vallen bij de programmeurs en directeuren van concertzalen en festivals. Niet minder dan 40.300 mensen komen af op de 31e editie van ESNS. De omvang van het festival maakt het lastig, zo niet onmogelijk, om alle optredens te bekijken. Het gevolg is dat geen recensent hetzelfde ziet en de meningen over de hoogte- en dieptepunten mijlenver uiteenlopen. Toch een poging om een lijn te ontwaren in de wirwar van namen die als potentiële winnaars genoemd worden.

Om één winnaar kunnen de recensenten in ieder geval niet heen: Eurosonic Noorderslag. Tijdens de uitreiking van de IJzeren Podiumdieren 2016 in de Stadsschouwburg Groningen wint ESNS-programmeur Robert Meijerink de prijs voor beste programmeur en ESNS de prijs voor beste festival.

Opvallende lijst eerste boekingen
Als we af moeten gaan op de eerste boekingen, een dag na het festival, dan brengen België, Groot-Brittannië en Nederland het er goed van af. De meeste boekingen zijn voor het Britse Shame (11),  het Nederlandse Klangstof (8), het Belgische Baloji (6) en het Britse Idles (6), vertelt Christof Huber van het European Talent Exchange Programme op DVHN.nl. Opvallend genoeg zijn het niet de namen die rondzingen in de andere media.

Geloofwaardige popmuziek Thomas Azier
Wereldreiziger Thomas Azier wordt meerdere keren genoemd. Hij woont een aantal jaren in Groningen, alvorens hij naar Berlijn vertrekt en later Parijs ontdekt. Volgens 3FM heeft het zijn muziek goedgedaan om Berlijn te verruilen voor Parijs. Een act die je moet zien.
3voor12’s Atze de Vries is het met 3FM. Hij vraagt zich af of 2017 het doorbraakjaar wordt voor Azier. Het optreden op ESNS17 kan in ieder geval zijn goedkeuring wegdragen: “Azier laat hier een heel volwassen set zien met een volledige band en doordacht lichtplan. Thomas Azier past in al zijn grandeur in de behoefte aan grootse maar geloofwaardige popmuziek. Hij sluit zijn set met een modern chanson genaamd 'Babylon' waar we nog veel van gaan horen.”

Electropop Roosevelt aanstekelijk
3voor12 en 3FM tippen naast Azier de uit Keulen afkomstige Marius Lauber, alias Roosevelt. Zijn electropop verdient een veel groter publiek dan bij eerdere optredens (ook op Eurosonic) kwam opdagen, aldus De Vries. Roosevelt maakt de verwachtingen volgens de 3voor12-redactie waar. De muziek is aanstekelijk: “[…] een uitgekiende mix van live drumwerk, gitaarspel en zang, met daar tegenover de geprogrammeerde synthesizer-lijntjes.” DVHN’s Evert van Dijk is eveneens positief en waant zich op Ibiza, al dansend op de laidback electro van Roosevelt.
Het is niet alleen maar goed wat Roosevelt brengt. Helaas laat de zang van Marius Lauber soms te wensen over door een beperkt bereik van zijn stem, aldus de Vries. Het publiek kan het niet deren en blijft komen; OOR-recensent Jeroen Sturing mist het optreden door de lange rijen. Hij blijft te lang hangen bij de Ierse singer-songwriter Lisa O’Neill, van wiens stem hij hevig onder de indruk is.

Anna Meredith must om te zien
Meerdere tipgevers noemen de Schotse Anna Meredith een artiest om rekening mee te houden. Robin Murray van Clash prijst Meredith, die volgens de recensent terecht Scottisch Album Of The Year 2016 won. Volgens Murray komt ze live nog beter tot haar recht dan in de studio en is ze een must om te zien. Nrc.nl sluit zich hierbij aan. Hoewel vooraf niet getipt door 3voor12, wordt Meredith na haar optreden een van de ESNS-hoogtepunten gedoopt; de muziek: “[…] werkt als een gek” en voor het publiek is het “Non-stop juichen”. Jacob Haagsma (DVHN) schat Meredith’s kans op succes in op 95%: “[…] Haar tomeloze enthousiasme doet de zaal onontkoombaar meewiegen.”

Danceact Bonzai gooit hoge ogen
Bonzai gooit over het algemeen hoge ogen in Groningen. Atze de Vries (3voor12) tipt de danceact als potentiële winnaar, maar houdt voor het optreden begint nog een slag om de arm: “Op de een of andere manier grijpen futuristische r&b acts na een tijdje toch vaak naar slicke hitproducties. Hopelijk blijft Bonzai uit Ierland zo scherp en punky als ze nu is.” Die voorzichtigheid laat 3voor12 varen na het zien van de act: “[…] dat [Bonzai] zoveel coolheid met zich meebrengen in Simplon is alsnog een verrassing. Producties die enorm Brits klinken dankzij junglebreaks en kraakheldere maar donderende dubstep bassen. Drie gasten nemen dat deel voor hun rekening, zodat zijzelf alle ruimte heeft om het hele podium te gebruiken. Wild dansend, het ene moment rappend als Missy Elliot in haar hoogtijdagen, dan weer smooth en verleidelijk zingend. En alles met een schaamteloze zelfverzekerdheid. Alles is in huis om de plafonds op Pitch of de X-Ray op Lowlands te laten druipen van het zweet.”
OOR Magazine’s Dave Coenen is net als 3voor12 dolenthousiast: “[…] Bonzai windt met groot gemak het publiek om haar vinger en haar kleurrijke oeuvre, vertolkt door een driekoppige dolenthousiaste band, doet de rest” en: “[…] Bonzai heeft met afstand de meest pakkende en best geproduceerde nummers uit de electronische hoek van de Eurosonic line-up. […] Mensen dringen naar de hekken om contact te maken met de eyecatcher op het podium, met als climax Bonzai die op haar beurt over de hekken klimt om in het publiek haar laatste nummer te vertolken. Om haar heen een kring dolgelukkige dansende bezoekers die zich na dit optreden vast en zeker fans zullen noemen. Als dit geen verzegeling van internationaal succes is, weten wij het ook niet meer.”

Rapgroep Reykjavíkurdaetur moeite waard
Veel meer dan vorige jaren is het gratis programma van Eurosonic Air op de Grote Markt een Nederlandse aangelegenheid. Uitzondering daarop is de IJslandse rapformatie Reykjavíkurdaetur. Een goede keuze, menen de recensenten. Nrc.nl: “Net als bij de Wu-Tang Clan weet je nooit met hoeveel ze komen, maar zelfs als trio of de keurig op hun beurt wachtende solisten in de videoclips is Reykjavíkurdætur de moeite waard. Laat staan wanneer ze als rapbataljon van zestien vrouwen op volle sterkte over het podium paraderen en ze op de bres springen voor seksuele vrijheid en maximale expressie, in het IJslands en in het Engels.”
OOR Magazine’s Klaas Knooihuizen zit op een lijn met Nrc.nl en schrijft: “[…] uiteindelijk telde er slechts een ding: Reykjavíkurdætur. […] het is een dozijn roze-witte rappende meisjes. Het lijkt een grap, een pisstake op hedendaagse mannenhiphop, zoals ze daar gangsterbewegingen lopen te persifleren met hun onschuldige smoeltjes. Bij de meeste bands klopt de eerste indruk. Hier niet. Er is geen referentiekader. Wat hier gebeurt is volslagen absurd en alleen daarom al de moeite waard.” DVHN’s Jacob Haagsma ziet er de humor wel van in, maar acht de slagingskans van Reykjavíkurdaetur gering (25%):  “[…] met de ogen dicht is dit gewoon heel amateuristische rap.”

Weinig media coverage Groningse acts
Verreweg de meeste aandacht gaat uit naar de internationale bands en acts die de Stad een halve week lang overspoelen. Toch is ook Groningen behoorlijk goed vertegenwoordigd op het festival, voornamelijk op Eurosonic Air en Grunnsonic. Popkoepel Groningen heeft daarnaast nog enkele bands in Lola geprogrammeerd staan, te weten Hans Hanneman, The Movement en Ortega. Op een aantal lokale uitgaven en sites na is hun aanwezigheid niet terug te vinden in de festivalverslagen. Dat geldt overigens ook voor Portugal, dat in 2017 met 21 acts focusland van het festival is en relatief weinig media coverage genereert.

Stuart Mavis en Orange Skyline op Eurosonic Air
Op de Eurosonic Air-zaterdag, voor de gelegenheid omgedoopt tot Grunnsonic XL, treden stad-Groninger acts Orange Skyline, Kraantje Pappie, Hans Hanneman en Stuart Mavis op. Over die laatste meldt Freek Niemeijer van het HanzeMag: “[…] de tent was goed gevuld, de respons van het publiek uitstekend en ondanks de matige akoestiek zet Stuart Mavis met catchy popdeuntjes een toffe show neer.”
Orange Skyline staat inmiddels voor de vijfde keer achtereen op ESNS. De indiepop van de band wordt steeds populairder, getuige de ruim 40 festivals waarop de band in 2016 speelt, de airplay op 3FM en de voorprogramma’s die de jongens mogen verzorgen voor Kensington in de Ziggodome in Amsterdam.

Black Oak adembenemend mooi
Black Oak mag haar kunsten vertonen in de sfeervolle AA-kerk. De band is een samenwerking tussen Geert van der Velde (Black Atlantic) en I Am Oak. Jeroen Sturing (OOR Magazine) is positief over de gitaarmuziek van Black Oak: “Luisterliedjes zijn het, stuk voor stuk. En gelukkig maar: luisteren is iets wat de AA-kerk goed kan. Even rondkijken leert dat aardig wat mensen zitten te knikkebollen, dat mag je in dit geval best als iets positiefs zien, omdat Black Oak liedjes maakt om bij weg te dromen. De stemmen van frontmannen Van der Velde en Thijs Kuijken vullen elkaar prachtig aan. […] Adembenemend mooi.”