Overzicht

Periode: 2010 - nu
Status: actief
Plaats(en): Groningen
Genre(s): experimenteel, filmmuziek

Zoek in site

U bent hier: Home Acts Kinetophone

Kinetophone

Kinetophone componeert en combineert moderne filmsoundtracks met klassieke, stomme film in een live setting. Sinds 2010 is het gezelschap bezig met het maken van "...begeleidende en botsende, oude en nieuwe muziek".

René Duursma (o.a. Liquid Cherry Child, curator van Format GAVA) en Thomas van den Berg (Tommy Ebben & The Small Town Villains, June in December) vormen daarbij de vaste kern, sinds 2013 aangevuld met Sebastiaan Wiering (o.a. VENcE). Vanaf dat moment opereert het trio onder de naam Kinetophone.

Voorlopers
René Duursma maakt voor het eerst in 1998 samen met Yan Ensing, Wes en Johan Westerman muziek bij een film, in dit geval de klassieker Hexen in Filmcentrum Poelestraat, het latere Images. In zijn hoedanigheid als collectiebeheerder van het Gronings AudioVisueel Archief (GAVA) is hij tussen 2006 en 2010 betrokken bij het multimediaproject Format GAVA, een samenwerkingsverband tussen GAVA, Studio Frank & Lisa (onder meer bekend van een aantal Eurosonic-affiches) en Noorderzon. Jonge kunstenaars krijgen binnen dit concept de mogelijkheid om een nieuwe voorstelling te maken op basis van audiovisueel erfgoedmateriaal. De opdracht is met oud beeldmateriaal nieuwe verhalen te vertellen. Duursma is hier ook een aantal keer zelf te horen en zien.

De samenwerking tussen Duursma en Van den Berg leidt in 2010 tot een eerste project: de begeleiding van de Franse filmklassieker J'accuse op het Noordelijk Film Festival in Leeuwarden. De voorstelling wordt in 2011 herhaald op het Internationaal Film Festival Rotterdam in Groningen. Een jaar later worden twee films van Germaine Dulac, te weten Le coquille et le clergymen uit 1928 en L'invitation au voyage uit 1927, in het kader van Ciné Premières live voorzien van muziek.

Naar aanleiding van het Rusland-jaar in Forum Images volgt dan op 14 oktober 2013 de première van de begeleiding van Arsenaal uit 1929 van Aleksandr Dovzjenko.