Overzicht

Periode: onbekend - nu
Status: actief
Plaats(en): Groningen
Genre(s): singer/songwriter

Zoek in site

U bent hier: Home Acts Harry Niehof

Harry Niehof

Harry Niehof is vanaf de jaren zeventig in de Groninger muziekscene actief. Tot 2002 maakt hij onderdeel uit van veel verschillende bands en werkt hij mee aan allerlei projecten. Voorbeelden zijn: Rave-On, Dead Rabbits, Splitsing, The Happy Few?, Mumbo Jumbo, Sugar Boy Harry and the Race en Superfly. Het album Broken Line is weliswaar al volledig door hem geschreven, maar uitgebracht onder de naam Sugar Boy Harry. In 2002 gooit Harry het over een andere boeg. Hij gaat optreden onder zijn eigen naam.

Tijdens oudejaarsavond van 2002 zingt Harry, dan nog als grap, zijn eerste Gronings liedje. Samen met Ron Glasbeek (Los Bomberos) zit hij ook in de gelegenheidsband De Hoornse Merels. Het Groningse liedje heet: Mien Poedie dat bistoe.  Harry krijgt de smaak te pakken en merkt dat hij meer van zichzelf kwijt kan in het Gronings.

Harry schrijft meer liedjes en via Radio Noord behaalt hij successen. Samen met Los Bomberos, waar hij tijdelijk mee samenwerkt, neemt hij Cuba-Blues op. Hier komen vier liedjes van Harry's hand op te staan. Deze plaat en bijbehorende videoclip wordt veel gedraaid op TV Noord en Radio Noord. 

In 2002 woont Harry een half jaar in Spanje. In die periode legt hij de basis  voor zijn eerste Groningstalige cd Altied Onderwegens (2005). In 2007 komt Straks is ‘t weer janken uit. Het album wordt deels opgenomen in de Silvox Studio, met Herman Grimme (Jazzpolitie) op toetsen, Jan Pijnenburg (Doe Maar) op slagwerk en Peter Smid (Time Bandits) op bas. Voor deze cd wint Harry de Streektaalprijs 2007. In 2010 volgt Golf noa golf.

Met zijn CD en programma Café op driefklaai verhaalt Harry Niehof in 2016 over het leven op het Hogeland, het gebied van de aardbevingen, het gebied waar de dorpelingen nog pal staan voor elkaar. RTV Noord kent hem hiervoor de Grunny Award 2017 toe.

Niehof kan live putten uit een repertoire van bijna honderd liedjes, waardoor elk concert weer anders is. Hij begeleidt zichzelf op gitaar, in zijn kenmerkende percussieve fingerpicking-stijl. Op 13 oktober 2018 laat hij tijdens de Dag van de Groninger Geschiedenis een aantal bevingsliedjes horen.